Zει ο κορωνοϊός και μετά τη θεραπεία;

Νέο καμπανάκι κινδύνου από τον ΠΟΥ

Zει ο κορωνοϊός και μετά τη θεραπεία;

Δημοσίευση 1/4/2020 | 15:04

Την υψηλή επικινδυνότητα του κορονοϊού στους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, αλλά και στους μεσήλικες, επιβεβαιώνει νέα μεγάλη μελέτη που πραγματοποίησε η Κίνα, δημοσιεύοντας τα ποσοστά νοσηλείας ανά ηλικιακή ομάδα.

Οι ειδικοί εξέτασαν 70.117 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα και κλινικά διαγνωσμένα περιστατικά στην Κίνα, διαπιστώνοντας ότι μόνο το 0,4% των ασθενών ηλικίας 10-19 ετών χρειάστηκε νοσοκομειακή περίθαλψη, ενώ το ποσοστό για τους άνω των 80 ετών εκτοξεύτηκε στο 18%. Οι επιστήμονες έχουν επισημάνει σε κάθε τόνο πως καμιά ηλικιακή ομάδα δεν είναι άτρωτη απέναντι στον ιό, ωστόσο συχνά δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στις ευάλωτες ομάδες και όχι τόσο στους μεσήλικες, που η έρευνα δείχνει ότι έχουν υψηλό ποσοστό νοσηλείας. Ενδεικτικό είναι ότι το 4% των ατόμων 40-50 ετών χρειάζονται νοσοκομειακή περίθαλψη, ενώ στους ασθενείς ηλικίας 50-60 ετών το ποσοστό ξεπέρασε το 8%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πολλή συζήτηση έχει γίνει για την «αντοχή» του ιού στον οργανισμό ενός ασθενούς. Eρευνα που δημοσιεύει το Πανεπιστήμιο του Γέιλ δείχνει ότι ο κορονοϊός μπορεί να επιβιώσει στον οργανισμό ενός ασθενούς ακόμη και οκτώ ημέρες (!) αφότου έχουν εξαφανιστεί τα συμπτώματα της νόσου. Συνολικά 16 ασθενείς συμμετείχαν στην έρευνα του Γενικού Νοσοκομείου PLA στο Πεκίνο, με τους μισούς εξ αυτών να είναι φορείς του ιού ακόμη και μετά την «εξαφάνιση» των συμπτωμάτων τους.

Η επιστημονική κοινότητα έχει τονίσει ότι όσοι έχουν ελαφρά συμπτώματα θα πρέπει να αυτοαπομονώνονται για διάστημα πάνω από 14 ημερών έτσι ώστε να μην κινδυνεύουν να μολύνουν και άλλους. Η ομάδα από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Yale αναφέρει ότι τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι οι ασθενείς πρέπει να μπαίνουν σε καραντίνα πέραν των συνιστώμενων 14 ημερών, ώστε να μην μεταδώσουν τον ιό σε άλλους.

Η «αντοχή» του ιού φαίνεται πως συνδέεται με το γενετικό προφίλ του Sars-CoV-2 καθώς και τον βιολογικό μηχανισμό μετάδοσης του κορονοϊού μέσα στο σώμα, που προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν οι επιστήμονες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες οι ειδικοί δημιούργησαν έναν τρισδιάστατο χάρτη της προεξάρχουσας πρωτεΐνης, την οποία διαθέτει ο νέος κορονοϊός και η οποία προσδένεται στα ανθρώπινα κύτταρα, μολύνοντας τον οργανισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ελπίζουν ότι η μελέτη του βιολογικού μηχανισμού λοίμωξης θα επιτρέψει την αποτελεσματικότερη φαρμακευτική αντιμετώπιση του ιού. Μία βασική διαπίστωση είναι ότι η πρωτεΐνη του ιού «γραπώνεται» στα κύτταρα των ασθενών με περίπου τετραπλάσια ισχύ σε σχέση με εκείνη του προηγούμενου κορονοϊού που προκάλεσε τη νόσο Sars (σοβαρό οξύ αναπνευστικό σύνδρομο) το 2002-03.

Η δύναμη του νέου ιού σημαίνει ότι τα σωματίδια του νέου κορονοϊού, τα οποία εισπνέονται από τη μύτη ή το στόμα των ανθρώπων μέσω των σταγονιδίων που εκτινάσσει ένας ασθενής, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα και ικανότητα να προσαρτηθούν στα κύτταρα του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος. Μόλις ο ιός μπει στο σώμα, η εν λόγω πρωτεΐνη του προσκολλάται στον αντίστοιχο υποδοχέα των ανθρώπινων κυττάρων, πράγμα που επιτρέπει στον Sars-CoV-2 να εισδύει στα κύτταρα και να πολλαπλασιάζεται μέσα σε αυτά.

«Η επιδημία δεν τελείωσε σε Ασία και Ειρηνικό»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επεσήμανε χθες ότι η πανδημία «απέχει πολύ από το τέλος» της στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και τα τρέχοντα μέτρα για την καταπολέμηση της εξάπλωσης του ιού απλώς δίνουν χρόνο στις χώρες για να προετοιμαστούν για ευρείας κλίμακας μετάδοση στην κοινότητα. «Ας είμαι ξεκάθαρος. Η επιδημία απέχει πολύ από το τέλος της στην Ασία και τον Ειρηνικό. Θα είναι μια μακρά μάχη και δεν μπορούμε να σταματήσουμε να επαγρυπνούμε», δήλωσε αξιωματούχος του ΠΟΥ. Οι χώρες με περιορισμένους πόρους, όπως νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, αποτελούν προτεραιότητα, καθώς αναγκάζονται να στέλνουν δείγματα για διάγνωση σε άλλες χώρες και οι περιορισμοί στις μεταφορές καθιστούν αυτό ακόμη πιο δύσκολο. Ο αξιωματούχος προειδοποίησε ότι οι χώρες που παρατηρούν μια σταδιακή μείωση των κρουσμάτων δεν θα πρέπει να σταματήσουν να επαγρυπνούν γιατί ο ιός μπορεί να επανέλθει.

Νέα μελέτη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ναντζίνγκ στην Κίνα καταρρίπτει προηγούμενες έρευνες που υποστήριζαν ότι ο κορονοϊός δεν αντέχει σε ζεστό και υγρό κλίμα. Οι ειδικοί εντόπισαν φορέα του ιού που μόλυνε οκτώ ανθρώπους που χρησιμοποίησαν την πισίνα ή εργάζονταν στις εγκαταστάσεις της, οι οποίοι εμφάνισαν σε λίγες ημέρες συμπτώματα της Covid-19. Η έρευνα καταλήγει ότι θα είναι μάλλον απίθανο να επιβραδυνθεί η διασπορά του κορονοϊού από την άνοδο της θερμοκρασίας και τα υψηλότερα ποσοστά υγρασίας την άνοιξη και το καλοκαίρι, αν και οι ιοί του αναπνευστικού έχουν την τάση να αποδυναμώνονται στα θερμότερα κλίματα.

FOLLOW US @ERADIO.GR Ακολουθήστε το E-Radio.gr και στο Instagram